Naar aanleiding van het hoofdstuk over veiligheid aan boord ontstond een leuke informatie uitwisseling in de speciaal voor de cursus ingerichte appgroep. Tijdens de cursus kwamen de verschillende soorten branden aan bod: ABC voor vaste stoffen, vloeistoffen en gassen. En dan nog klasse D voor metalen. Direct daarna vele tips om brand te voorkomen.

We hebben allemaal wel een poederblussertje aan boord. Eerste tip: Het is de moeite waard de vermeldde datum van productie tegen het licht te houden. Tweede tip: is het een ABC-blusser? Dat dekt de meest voorkomende branden. In de meeste schepen zal het een kleine blusser zijn. Je zal er maar kort mee kunnen spuiten. Hij is dus alleen bij een beginnende brand te gebruiken. Derde tip: Zorg dat de blusser zo centraal opgesteld is, dat die heel snel te grijpen is. Nadeel van het poeder is dat het metaal en elektronica aantast en veel nevenschade aanricht. Maar dat is nog altijd beter dan dat het hele schip er aangaat.

In het cursusboek staat een alternatief voor poeder- schuim en kooldioxideblussers: FM-200. Dit gas is ongevaarlijk voor mens en milieu en tast elektronica niet aan. Helaas is het een fluorkoolwaterstof, milieutechnisch toch niet zo geschikt. Vierde tip: Daarna kwam een nieuwer product over blussen met kalium: Fireater/proracing (80-130 euro) en hier over Fire Suppression systems (45-90 euro). Ze zijn niet goedkoop, maar wel heel compact.

10 nov – WCN – Brandblussers aan boord