Op deze pagina treft u een impressie aan van de evenementen die WCN jaarlijks organiseert.

Barbecueën op de Grevelingen
In de traditie van een aantal jaar geleden houden we een BBQ op de Grevelingen.  De vereniging zorgt voor de nodige vuren en het stokbrood. U zelf zorgt voor vlees en vis en wat u verder zelf prettig vindt om  te eten en te drinken.  We  verzamelen op het westelijke eilandje  van de Mosselplaat (zeg maar Westerlyi sle)  tegenover Bruinisse. Zullen we afspreken om een uur of vijf?
Bij slecht weer zal deze tocht niet door gaan. U wordt daarvoor de woensdag voorafgaande  telefonisch geïnformeerd.
Aanmelden kan bij Gerard Versluis

Ervaring opdoen met droogvallen
Voor kimkielers met maximale diepgang 1,20 m is er een korte tocht om ervaring op te doen met droogvallen buitengaats.
Verzamelen jachthaven van de Noordsvaarders in Den Oever zondagavond 23 juni
Maandag 24 juni is het HW Den Oever om 10:15u en HW Amsteldiep 10:45u.
Het is ongeveer 1,5 uur varen van Den Oever naar het Amsteldiep; we plannen de aankomst op het Amsteldiep zo, dat we daar om 13:45u zijn. We hebben dan een middag en zomeravond om van de
schoonheid van het Wad te genieten.
De volgende ochtend is het HW Kornwerderzand om 11:00u.
We varen in ca. 6 uur met stroom mee door het Malzwin, Gat van de Stier, Texelstroom en Dovebalg naar Kornwerderzand; Alles diep
vaarwater en volledig betond.
Dat betekent dat we om 05:00u moeten vertrekken van het Amsteldiep en het betekent
ook, dat we waarschijnlijk om een uur of 03.00 de boten naar blijvend diep later moeten verhalen.

Ja vrienden, het tij regeert.
Minimum uitrusting: een kompas, dieptemeter, goed ankergerei. Advies: de website van de Wadvaarders, hoofdstuk over droogvallen.

Planning is uiteraard afhankelijk van het weer.
Kortom meldt je aan bij Frans Hijmans

Korte Engelandtocht
Ook in 2013 zal er een Korte Engeland tocht georganiseerd worden, en wel van 8 tot en met 16 juni. Of en wanneer er daadwerkelijk vertrokken wordt, wordt afhankelijk  van de weersomstandigheden vlak voor het vertrek besloten. Besluiten om sowieso overdag of ‘s nachts de oversteek te maken, is al een ervaring op zich.

Wil je proeven aan het lange afstand zeilen en een schat aan nautische ervaring opdoen, dan is deze korte reis met oversteek tocht!q

Want tijdens deze reis moet er van alles gebeuren. Denk aan ’s nachts varen, navigeren, de juiste zeilvoering zetten, peilingen nemen, weerberichten interpreteren, koken en, als je pech hebt, storingen verhelpen. Want dat hoort er ook bij.
Maar ook dolfijnen zien zwemmen, een winterkoninkje op je schip mee te laten varen of een belboei in de verte horen.

Ook als je als schipper geen ervaring hebt, is deze oversteek een tocht om enthousiast te worden van het “grotere werk”. En als je als opstapper een oversteek wilt meemaken, is dit de gelegenheid, voorzover daar ruimte voor is op de schepen die meegaan. Voorafgaande aan de tocht vindt -als dat wenselijk is- ergens in mei een palaver plaats bij de commodore thuis, waar de nodige wetenswaardigheden worden doorgenomen.

De uiteindelijke eindbestemming is de Engelse Oostkust. Typisch Engelse rivieren, een klein kijkje op het landschap vanaf het water is de beloning. Maar bovenal de voldoening en de ervaring van de oversteek, die elke keer anders is.

Alhoewel vaak meerdere schepen uit dezelfde haven vertrekken, kan iedere schipper zelf bepalen, wanneer en vanuit welke haven hij vertrekt. De schepen vanuit het noorden vertrekken in de regel vaak uit IJmuiden, terwijl de schepen met een ligplaats in het zuiden vaak de Roompot nemen als vertrekpunt.

We hebben deze maal geen spoorboekje van welke haven we op welk moment aandoen. De ervaring heeft geleerd dat in de praktijk zo’n spoorboekje toch altijd anders uitpakt.

Wat wel zeker is, is dat we op zaterdag 8 juni of zondag 9 juni aan willen komen in Lowestoft. Ook is zeker dat de zuidgaande vloedstroom in die week op een heel prettige tijd  begint te lopen. Dat geeft ons een mooie gelegenheid om de rivieren op te varen. Alhoewel we dus geen planning hebben staan de River Blyth en/of de Ore and Alde hoog op het verlanglijstje.

Wat we deze week allemaal gaan doen besluiten we gezamenlijk tijdens uitgebreide palavers. In tegenstelling tot andere jaren houden we dit palaver dagelijks een half uurtje nadat de laatste Westerly op de bestemming is aangekomen. Dat zorgt ervoor dat iedereen na het palaver alle tijd heeft om te doen waar hij of zij zin in heeft.

Lezing zwaar weer zeilen
Allemaal krijgen we soms te maken met zwaar weer zeilen. Natuurlijk komen we liever niet in zo’n situatie terecht, maar als dat gebeurt kunt u er maar beter goed op voorbereid zijn. In deze lezing krijgt u alles te horen over wat maar te maken heeft met zwaar weer zeilen. Meer over de inhoud van deze lezing kunt u lezen op de volgende pagina van deze uitnodiging.
De lezing wordt gehouden door Klaas Jan Hoeve. Klaas Kan is redacteur van het maandblad zeilen en heeft vele zeemijlen met zwaar weer achter de rug.storm-sailing2

De lezing die gratis is voor de leden van WCN en haar reguliere bemanning wordt gehouden op:

Zaterdag 17 maart
Aanvang : 12.00 uur
Einde: 17.00 uur

De lezing wordt gehouden in:

Restaurant “De Engel” Houten
Burg. Wallerweg 2
3991 DM Houten

Inschrijven kunt u zich via deze website of na 19.00 uur bellen met Gerard Versluis: 01804-30102
Gegeven de zaal grootte is het aantal deelnemers beperkt tot 65 personen

Barbecue
Na afloop van de lezing bestaat er de mogelijkheid om deel te nemen aan een “in-house” (dus niet in de buitenlucht) luxe barbecue. Normaal gesproken kost deze BBQ u € 32,75 maar WCN leden betalen €. 19,50 per persoon. Daarnaast betaalt u uw eigen drankjes.
Als u wilt meedoen aan de BBQ dient u de €. 19,50 p.p. voor 13 maart a.s. over te maken op rekening nummer ABN-AMRO 49.39.39.377 t.n.v. Westerly Club Nederland o.v.v. BBQ.

Verhelpen en voorkomen van storingen aan de motor van je zeilboot
Aan het aantal deelnemers te zien heeft de technische commissie een goede keus gemaakt met het onderwerp van deze dag. We krijgen uitleg en instructie van een echte leraar autotechniek die voor ons twee, deels opengewerkte, motoren heeft meegebracht. Een miniatuur en een op ware grote. Als eerste wordt wat theorie behandeld: soorten inspuiting, vermogens diagrammen, verbruik etc. De meer praktische informatie betreft vervangen of reviseren, brandstoffen, smeermiddelen en koelmiddelen. Dan komt het storingzoeken aan de orde. De basis luidt als volgt een koude dieselmotor slaat niet aan als er 1. onvoldoende warme lucht is, 2. het starttoerental te laag is en 3. er onvoldoende brandstof is. Eindelijk gaat dan de gereedschaptas open en mag er echt gesleuteld worden. Gewapend met voelermaten, schroevendraaier en een steeksleutel mag de klepspeling gecontroleerd en nagesteld worden. De ijzeren genua heeft na deze middag heel wat minder geheimen voor de aanwezige Westerly zeilers.

diesel